02 kwi Tarcza antykryzysowa
Szanowni Państwo,
w związku z wejściem w życie w dniu dzisiejszym (1 kwietnia 2020 r.) trzech ustaw zwanych „Tarczą antykryzysową” (specustawa ws. wsparcia firm w związku z epidemią koronawirusa, ustawa rozszerzająca kompetencje PFR oraz nowelizacja ustaw z obszaru ochrony zdrowia, która ma ułatwić walkę z Covid-19), przesyłamy Państwu materiały i linki do stron internetowych, w których opisane są przygotowane przez rząd dla przedsiębiorców i pracowników rozwiązania mające w swoich założeniach mają przeciwdziałać gospodarczym skutkom pandemii koronawirusa, w szczególności ochronie zatrudnienia i zachowania płynności finansowej w firmach. Pakiet ustaw został przyjęty i podpisany w dniu dzisiejszym przez Prezydenta RP.
W ustawach, a szczególnie w najbardziej nas interesującej specustawie ws. wsparcia firm w związku z epidemią koronawirusa, znajdziemy dziesiątki rozwiązań dla pracowników, pracodawców, mikro, małych, średnich i dużych firm. Wyciągnięcie informacji z treści przedmiotowej ustawy może być trudne i przytłaczające nawet dla osób zajmujących się prawem, dlatego Polski Fundusz Rozwoju przygotował „Przewodnik Antykryzysowy dla Przedsiębiorców”, w którym tłumaczy założenia poszczególnych rozwiązań i przekazuje, jak z nich skorzystać. Materiał napisany został przez ekspertów Grupy PFR i posiada autoryzację rządu. Przewodnik zawiera informacje, jak w praktyce skorzystać z rozwiązań zawartych w Tarczy Antykryzysowej, jaką pomoc oferuje dla przedsiębiorstw i samorządów Grupa PFR oraz jak prowadzić firmę w dobie pandemii i dostosować się do nowej rynkowej rzeczywistości. Przewodnik przesyłamy w załączeniu.
Przewodnik liczy sobie aż 172 strony, ale jest napisany w sposób czytelny i został opatrzony przykładami. Państwa najbardziej powinny zainteresować część 1 i część 3 przewodnika (strony od 7-80 i od 127-163). Zostały tam opisane między innymi następujące rozwiązania dla przedsiębiorców i pracowników na czas kryzysu:
– dofinansowanie wynagrodzeń pracowników – do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i uelastycznienie czasu pracy – dla firm w kłopotach;
– czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej przy odraczaniu lub rozkładaniu na raty należności skarbowych i składkowych (ZUS);
– umożliwienie odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19;
– przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dla obcokrajowców;
– gwarancje de minimis z BGK;
– dopłaty BGK do odsetek
https://www.gov.pl/web/
- Przedsiębiorca;
- Pracownik;
- NGO i kultura;
- Dodatkowe wsparcie.
Każda powyższych zakładek kieruje do podstrony. W przypadku przedsiębiorców znajdują się tam poradniki, co zrobić, by zdobyć środki na pracowników – w formie dofinansowania lub pożyczki. Do tego opisane są informacje dotyczące zmniejszenia kosztów prowadzenia firmy, a także podpowiedzi, jak zdobyć środki na utrzymanie firmy w kryzysie. Jest także zakładka dotycząca ułatwień dla firm oraz przedłużania terminów płatności podatków. Na stronie odnajdziecie Państwo zakładki jakie rozwiązania pomocowe są przewidziane dla mikro, małych, średnich i dużych firm.
Przewodnik i strona będą na bieżąco aktualizowane. Pracownicy i współpracownicy Cechu Rzemiosł Spożywczych w Krakowie także pracują nad syntetycznym zbiorem informacji dla Państwa uwzględniającym specyfikę przedsiębiorstw członków Cechu. Wszystkie dostępne informacje będą na bieżąco umieszczane na stronie internetowej Cechu.
W tej trudnej sytuacji, prosimy w miarę możliwości zachować spokój. Jest jeszcze czas na zapoznanie się z nowymi regulacjami i wdrożenie koniecznych działań w Państwa firmach. Z dnia na dzień będą pojawiały się informacje i wyjaśnienia dotyczące nowych regulacji prawnych, co ułatwi poruszanie się w przepisach oraz usprawni możliwości korzystania ze środków pomocowych.