Standardy Ochrony Małoletnich, czyli tzw. „ustawa Kamilka”

09 sie Standardy Ochrony Małoletnich, czyli tzw. „ustawa Kamilka”

Analiza stanu prawnego, opracowana prze radcę prawnego cechu mec, Wojciecha Ulanowskiego dotycząca standardów ochrony małoletnich.

Szanowni Państwo,

w związku z obowiązującą już od 15 lutego 2024 r. tzw. „ustawą Kamilka” (czyli nowelizacją szeregu ustaw dotyczących ochrony małoletnich, będących ofiarami przemocy), która zakłada realizację zawartych w niej zaleceń do dnia 15 sierpnia 2024 r. – przesyłamy Państwu poniżej najważniejsze założenia nowych regulacji prawnych, w interesującym Członków Cechu zakresie (w szczególności w kontekście zatrudniania pracowników młodocianych w celu nauki zawodu).

Nowelizacja swoją potoczną nazwę wzięła od ośmioletniego Kamilka z Częstochowy, który został zakatowany przez ojczyma. Od dnia 15 lutego wymienione w ustawie podmioty mają sześć miesięcy czasu (do 15 sierpnia 2024 r.) na dostosowanie działalności do zgodności z nowymi przepisami. Akt prawny, jak już jesteśmy do tego przyzwyczajeni, jest napisany w sposób nie do końca jasny. W szczególności powstały spore wątpliwości do kogo akt ten jest kierowany i czy nałożone przez niego obowiązki obejmują także np. podmioty, które zatrudniają pracowników młodocianych. Niemniej jednak, aby Państwa uspokoić i jednocześnie nakreślić temat (m.in. zapobiegając panice celowo tworzonej przez firmy oferujące rozmaite szkolenia), postaramy się przybliżyć Państwu to co najważniejsze, tj.: kogo ustawa dotyczy i jakie obowiązki przewiduje.

Ustawa wprowadza tak naprawdę dwie podstawowe kategorie obowiązków.

1. Po pierwsze jest to konieczność wprowadzenia „Standardów ochrony małoletnich” – dalej także jako „SOM”.
Standardy ochrony małoletnich to dokument zawierający wewnętrzne procedury, które obejmują:
– edukację personelu danej organizacji lub firmy;
– zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia, że dziecko doznaje krzywdzenia ze strony zarówno pracowników, współpracowników, wolontariuszy danej organizacji, jak i ze strony członków rodziny lub rówieśników, czyli innych dzieci;
– zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi oraz bezpiecznych relacji rówieśniczych;
– zasady ewaluacji wprowadzonych rozwiązań.

Jak to zwykle bywa – są trudności w odczytaniu kto podlega obowiązkowi tworzenia i wprowadzania takich standardów. W myśl ustawy obowiązek taki mają:
1. organ zarządzający:
– jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900). Należą do nich m.in. : przedszkola, szkoły i schroniska młodzieżowe;
– inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni;
2. organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich;
3. podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich.

W naszej ocenie to szkoła lub Ochotnicze Hufce Pracy mają obowiązek tworzenia SOM a rzemieślnik, który szkoli pracowników młodocianych powinien móc się z takimi standardami zapoznać i je stosować. Niemniej jednak – póki co nie ma jednoznacznych wytycznych na ten temat. Związek Rzemiosła Polskiego (Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej) poinformował nasz Cech, że prace nad ostateczną wersją SOM dla pracodawców nadal trwają. MEN dopiero w tym tygodniu ma się pochylić nad ich zawartością (ponoć są jakieś błędy merytoryczne, które muszą zostać usunięte przez prawników). Zatem SOM nie mogą być przyjęte w takiej formie, w jakiej wyszły z podzespołu.

Należy czekać na oficjalny komunikat MSWiA, że ww. dokument jest przez niego zaakceptowany do użytku powszechnego. Wówczas także Związek Rzemiosła Polskiego będzie mógł go odesłać do stosowania izbom i cechom. Nasz Cech oczywiście niezwłocznie przekaże Państwo informacje w tym zakresie. Nasza rekomendacja w chwili obecnej to wstrzymać się ze zlecaniem tworzenia SOM. Pracodawcy – rzemieślnicy nie są głównym celem przedmiotowej ustawy (są nimi szkoły, przedszkola, organizatorzy wypoczynku, itp.). Stąd zamiast wydawać nieraz duże kwoty na opracowanie SOM – lepiej wstrzymać się i zastosować wzór dokumentu, który przygotuje Związek Rzemiosła Polskiego (o ile w ogóle będzie konieczność wdrażania ich u Państwa jako pracodawców). Przychylamy się zatem do prośby Związku Rzemiosła Polskiego o cierpliwość. Ani nasz Cech, ani Związek Rzemiosła Polskiego monitoruje całą sytuację, ale też nie ma wpływu na wszelkie działania podejmowane w czasie przez administrację publiczną.

2. Po drugie (i w naszej ocenie bardziej istotne) – ustawa wprowadziła nowe obowiązki dla pracodawców i osób dopuszczających do działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Bezsprzecznie szkoląc pracowników młodocianych, prowadzimy działalność związaną z wychowaniem i edukacją małoletnich. Wobec powyższego – zakres ten dotyczy zatem członków cechu, którzy szkolą pracowników młodocianych.

Jakie obowiązki na podstawie ustawy ma pracodawca i osoba dopuszczająca do działalności, a jakie osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub osoba dopuszczana do działalności?

Pracodawca lub inny organizator działalności musi uzyskać informacje, czy dane przyszłego pracownika lub osoby dopuszczanej do działalności są zamieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym (czy osoba zatrudniana jest niekarana za przestępstwa skierowane przeciwko małoletnim).

Osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności w tym zakresie. Dotyczy to przestępstw o charakterze seksualnym, przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu (np. pobicie, spowodowanie uszczerbku na zdrowiu), przestępstwa znęcania, przestępstwa handlu ludźmi, przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii lub informacji o odpowiadających tym przestępstwom czynach zabronionych określonych w przepisach prawa obcego.

Informację z KRK można uzyskać składając wniosek: osobiście lub pocztą, za pomocą formularza „Zapytanie o udzielenie informacji o osobie” – szczegółowe informacje znajdują się na stronie: https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny

Za wydanie informacji z KRK płaci osoba, która będzie pracować lub wykonywać działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub opieki nad nimi. Informacja z KRK nie ma terminu ważności. Dane w KRK mogą się szybko zmieniać. Należy więc złożyć aktualne zaświadczenie przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do działalności.

Podsumowując: aby dochować należytej staranności w związku z wchodzącymi w życie dnia 15 sierpnia 2024 r. omawianymi przepisami, należy przede wszystkim zadbać o posiadanie zaświadczeń o niekaralności pracowników, którzy szkolą młodocianych. W zakresie wdrożenia Standardów ochrony małoletnich można na razie poczekać na ustalenie, czy konieczność ich wdrożenia obejmuje też pracodawców pracowników młodocianych (w mojej ocenie nie) a jeżeli tak, to poczekać na bezpłatny wzór SOM, który jest w publicznym przygotowaniu.

Więcej informacji w omawianym zakresie znajduje się na rządowej stronie internetowej pod następującymi linkami:

https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/ustawa-kamilka–standardy-ochrony-maloletnich2

https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/ministerstwo-sprawiedliwosci-odpowiada-na-najczesciej-zadawane-pytania-dotyczace-tzw-ustawy-kamilka

W razie wprowadzenia kolejnych zmian stanu prawnego wpływających na prawa i obowiązki przedsiębiorców – członków Cechu, zostaniecie Państwo o tym poinformowani przez Cech. Ponadto wszystkie dostępne informacje są na bieżąco umieszczane na aktualizowanej stronie internetowej Cechu.